Politi

Formentlig slut med politifolk på alarmcentralerne

I dag er det politifolk, som tager telefonen, når der ringes 112. Men fremover er det formentlig slut med politifolk på alarmcentralerne, for der skal frigøres et stort antal politiansatte til nye og højt prioriterede politiopgaver. I stedet skal borgernes 112-opkald modtages af administrative medarbejdere. Det har politikerne aftalt i et nyt politiforlig.

Præhospital

Nye skilte skal sikre præcis alarmering

Der er blevet handlet hurtigt af personalet på Sønderborgs havnekontor, efter at det forleden ikke lykkedes at få en ambulance sendt til Sdr. Havnegade, hvor en turist var kommet alvorligt til skade, da hun ville hjælpe en sejler med at lægge til. Problemet opstod, fordi turister og tililende, som forsøgte at hjælpe, ikke kunne meddele alarmcentralen en nøjagtig postadresse.

Politi

SINE klarede presset under terrorangreb

Belastningen på SINE-nettet var voldsom under terrorangrebene i februar, men selv om der var mere end dobbelt så mange radioer på nettet som normalt, så var der stadig ledig kapacitet på de to mest brugte sendemaster. Det viser Rigspolitiets evaluering af indsatsen efter terrorangrebene, hvor der også fremgår, at alarmcentralen håndterede mange ekstra 112-opkald.

Foto: Rigspolitiet
Politi

Politiets 112-operatører på efteruddannelse

I løbet af 2014 skal operatørerne på politiets alarmcentraler i Slagelse og Aarhus på efteruddannelse. Det skal de, fordi de skal være fuldstændig opdateret med den nyeste viden om 112-systemerne. Operatørerne er første led i alarmeringskæden, og deres viden om systemerne er altafgørende for den videre håndtering af en ulykke.

Brandvæsen

Afviser at øvelse gav problemer for alarmcentral

Det var ikke korrekt, da BT onsdag skrev, at en stor øvelse i Ballerup førte til, at alarmcentralen i København blev lagt ned på grund af opkald fra bekymrede borgere. Øvelsen førte godt nok til, at en del borgere ringede 112 for at spørge om årsagen til de mange udrykningskøretøjer i området, men alarmcentralen blev på ingen måde overbelastet.

Præhospital

Aarhus-forskere kortlægger den akutte telefonbetjening

Kontakten til sundhedsvæsenet ved akut sygdom starter i de fleste tilfælde med et telefonopkald – til en af landets lægevagter, akuttelefonen 1813 eller 1-1-2. Men faktum er, at vi i dag har meget lidt viden om, hvordan vi i Danmark bedst organiserer den akutte telefonbetjening. Det skal et nyt forskningsprojekt ændre på.