Præhospital

Ny overenskomst for Ambulance Syds reddere er på plads

Der er nu forhandlet en tilpasningsaftale på plads for de reddere, der blev overdraget til Region Syddanmarks nye ambulanceselskab – Ambulance Syd – i forbindelse med konkursen i BIOS, og som dermed blev omfattet af FOA’s overenskomst. Aftalerne vil gælde indtil overenskomstforhandlingerne i foråret 2018, hvor nye overenskomster forhandles på det offentlige område.

Præhospital

Falck skal drive yderligere to lægeklinikker i Region Syddanmark

Region Syddanmark har aftalt med Falck, at virksomheden skal bemande to lægeklinikker i de kommende fire år. Den ene klinik ligger på sygehuset i Ærøskøbing, og klinikken får op til 1.600 patienter, mens den anden klinik ligger på Havborgvej i det vestlige Esbjerg. I Esbjerg vil op til fire læger varetage behandlingen af højst 7.200 patienter.

Præhospital

To ministre skal i samråd om BIOS-sagen

Om godt en måned skal beskæftigelsesministeren og sundheds- og ældreministeren i samråd i Folketingets Beskæftigelsesudvalg. Samrådet kommer til at handle om BIOS’ konkurs og de konsekvenser, som konkursen har haft for Region Syddanmark, men også om behovet for regler i de situationer, hvor leverandører af vigtige tjenester går konkurs.

Præhospital

Region er klar til at overtage redderes krav mod konkursbo

Efter at Lønmodtagernes Garantifond har meddelt, at fonden ikke vil dække reddernes krav mod BIOS’ konkursbo, står Region Syddanmark tilbage med en betydelig regning, da regionen har garanteret, at redderne får deres tilgodehavender. Som led i den garanti tilbyder regionen nu at overtage de enkelte redderes krav mod konkursboet – og udbetale kravene til redderne.

Præhospital

Region må udskyde etableringen af paramedicinerambulancer

Der kommer til at gå et år, inden alle de 13 paramedicinerambulancer, som Region Syddanmark har ønsket at etablere, er klar til udrykning. Det er mangel på uddannede paramedicinere, som gør, at etableringen ikke som oprindeligt planlagt kan være på plads den 1. april 2017. Det nye Ambulance Syd har iværksat yderligere tiltag for at få nok paramedicinere, men de sidste paramedicinerambulancer bemandes først pr. 1. oktober 2017.

Præhospital

Her er Ambulance Syds nye logo

Efter Region Syddanmarks hjemtagning af ambulancekørslen fra det konkursramte BIOS investerer regionen i de kommende måneder 200.000 kr. i at implementere et nyt logo for det regionale ambulanceselskab, Ambulance Syd. Logoet, der er baseret på regionens eget logo, skal i første tages i brug på reddernes uniformer.

Præhospital

Arbejdsgruppe skal se på nye opgaver til ambulancereddere

Paramedicinere og ambulancebehandlere i Region Syddanmark vil muligvis få udvidet deres opgavefelt. I hvert fald skal en ny arbejdsgruppe se på, om regionen bør give ambulanceredderne flere kompetencer. Det skal føre til en øget kvalitet i behandlingen, men regionen mener også, at udvidede kompetencer kan gøre det lettere at tiltrække nye reddere.

Google Maps
Præhospital

Ambulance flytter tilbage til Falck-stationen i Otterup

Efter et års tid i en skurvogn har ambulanceredderne i Otterup atter fået base på byens Falck-station. Da BIOS overtog ambulancekørslen i 2015 blev det enlige ambulanceberedskab i Otterup flyttet til en tidligere lagerbygning, hvor redderne fik lokaler i en skurvogn, men efter Region Syddanmarks hjemtagning har Ambulance Syd indgået en lejeaftale med Falck.