Avis: Tetra kostede 79-årig livet

Tetra har i godt et år kørt som en slags pilotprojekt hos Gentofte Brandvæsen. Men søndag 22. april døde en 79-årig mand af hjerteproblemer, fordi ambulancen nåede alt for sent frem efter tekniske fejl med radiomeldingerne, skriver Ekstra Bladet. Ifølge adskillige ambulancefolk, som Ekstra Bladet har talt med, skyldes det en tilfældighed, at tragedien ikke er indtruffet før. “Denne sag er blot et af adskillige eksempler på koks i teknikken”, siger en ansat på Gentofte brandstation.

Tetra i Gentofte har alvorlige fejl. Derfor hober frustrationerne sig nu op hos medarbejderne på brandstationen, men på trods af gentagne henvendelser til ledelsen er intet blevet gjort for at forbedre forholdene. I et brev, som Ekstra Bladet er i besiddelse af, retter en fortvivlet brandmand direkte henvendelse til kommunens borgmester, Hans Toft, for at gøre ham bekendt med situationen. “Det er frygteligt at sige. Men vi har faktisk ventet på så grelt et eksempel. Her døde en mand, fordi vi ikke havde mulighed for at omdirigere en ambulance. Nu må der gøres noget ved problemet. Det er skandaløst, at et så vigtigt system ikke fungerer”, fortæller den ansatte fra Gentofte til Ekstra Bladet.

Henning Møller blev søndag den 22. april ramt af et hjertestop. Hans kæreste ringede straks efter en ambulance, men den nåede først frem 22 minutter senere. Da Henning Møller ankom til hospitalet, var han død. Redderne var blevet dirigeret til en forkert adresse, og da alarmcentralen opdagede fejlen, var det ikke muligt at komme i kontakt med ambulancen for at omdirigere den. Hvis systemet havde fungeret, og ambulancen var sendt det rigtige sted hen, ville den have været fremme i løbet af tre minutter. Ambulancefolk vurderer, at de i så fald kunne have reddet Henning Møllers liv.

De medarbejdere, der dagligt anvender Tetra i Gentofte, fortæller til Ekstra Bladet om et system, som ofte går ned, som giver mangelfulde informationer, som er meget langsomt og som udelukker, at flere personer kan tale samtidig, på trods af sidstnævnte netop er et af salgspunkterne for at vælge Tetra. Gentoftes brandchef, Carl Bernt Suhr-Jessen, udtaler til Ekstra Bladet, at Tetra-systemet fungerer udmærket. At de medarbejdere, der dagligt må arbejde med systemet, har en anden opfattelse, har han ifølge avisen også en forklaring på: “De ansatte på brandstationen har ikke indsigt nok til at udtale sig om det”.

Annonce