Præhospital

Hvert femte opkald til 112 er et mysterium

Hver femte gang nogen ringer til 112 for at få hjælp, ved personalet på AMK-vagtcentralen ikke, hvad problemet er. Det viser dansk forskning, hvor forskere har undersøgt flere end 210.000 alarmopkald til 112 vedrørende sygdom og tilskadekomst. Region Midtjylland vil nu uddanne borgerne i brugen af kontakten til sundhedsvæsenet.

Præhospital

Ny fejl hos Region Hovedstaden: Optagelsen af 112-opkald er ikke blevet gemt

Optagelser af ca. 20.000 opkald og viderestillinger til 112 og Akuttelefon 1813 i Region Hovedstaden er i en periode på tre uger i marts 2017 ikke blev gemt på grund af en opsætningsfejl. Region Hovedstaden var sidste år ramt af en lignende opsætningsfejl – og dengang forsikre regionen, at man ville fastsætte en kontrolprocedure, som skulle sikre, at lignende fejl ikke kunne opstod i fremtiden.

Præhospital

Læger får flere opgaver på AMK-vagtcentral

Region Midtjylland har opgraderet den lægefaglige indsats på AMK-vagtcentralen i Aarhus. Siden starten af april har den vagthavende AMK-læge således fået en række nye opgaver, som blandt andet omfatter vejledning ved interhospitale transporter, afslutning af patienter i hjemmet samt afgørelse i de situationer, hvor der samtidigt er brug for akutlægehelikopteren flere steder.

Præhospital

Forkert monteret kabel førte til næsten et års tabt kommunikation på vagtcentral

Et forkert monteret kabel på Region Hovedstadens AMK-vagtcentral i Ballerup førte til, at der i ni måneder ikke blev optaget kommunikation mellem vagtcentralen og ambulancerne. Ifølge nye oplysninger fra regionen blev kablet således sat i et forkert stik, og det førte blandt andet til, at radiotrafikken i en meget omtalt sag, hvor en 3-årig dreng døde, aldrig blev optaget.

Præhospital

Paramediciner og sygeplejerske får bøder efter kritiseret 112-opkald

To nu tidligere medarbejdere på Region Hovedstadens AMK-vagtcentral har accepteret et bødeforlæg fra Københavns Politi. Politiet havde tiltalt en paramediciner og en sygeplejerske for ”grov forsømmelse eller skødesløshed i tjenestens udførelse” i forbindelse med et 112-opkald, hvor de undlod at sende hjælp, og begge har ved betalingen af bøden erkendt sig skyldige i at have overtrådt straffeloven.

Præhospital

Hvert femte telefonopkald til 112 er uklart

Et opkald til 112 handler ofte om liv eller død. Derfor er det vigtigt, at AMK-vagtcentralen lynhurtigt kan forstå, hvad der er sket, og vurdere, om de for eksempel skal sende en ambulance med udrykning eller ej. Men i mange tilfælde har vagtcentralens ansatte svært ved at afkode situationen lige med det samme. Faktisk er 20 pct. af alle opkald til Hovedstadens AMK-vagtcentral af en sådan karakter, at de af personalet kategoriseres som ”uklare problemer”.

Præhospital

AMK-vagtcentrals it-system var nede i næsten fem timer

Den 25. december 2015 blev Region Hovedstadens AMK-vagtcentral ramt af et omfattende it-nedbrud, som medførte, at vagtcentralen var helt uden it-system i næsten fem timer. Under nedbruddet, der også ramte Akuttelefonen 1813, blev der i stedet etableret manuelle procedurer til kommunikation med ambulancerne, viser en ny redegørelse fra regionen.