Foto: Rigspolitiet
Politi

Kørsel til fysioterapeut var ikke civil udrykningskørsel

Selv om ens søn har slået halsen, så kan man ikke køre med 163 kilometer i timen på motorvejen. Det har Østre Landsret afgjort i en sag, hvor en far mente, at han skulle frifindes, fordi der var tale om “udrykningskørsel”. Det var i oktober 2004, at faren blev ringet op hjemme i Gentofte. Sønnen var i skole, men var blevet skubbet ind i en radiator. Drengen var tidligere kommet til skade med halsen, og da faren kom frem til skolen, kunne han se, at drengen havde fået forskubbet nakkehvirvlen.

Politi

Nye regler for politiets udrykningskørsel

Politiet har fået klarere regler for udrykningskørsel. Selve reglerne for udrykningskørsel og eftersættelse er de samme som før: Politiopgaven skal stadig være så betydningsfuld og haste så meget, at det for en stund kan blive nødvendigt at tilsidesætte færdselsreglerne for det køretøj, der er på vej til opgaven. Men nu er reglerne blevet konkretiseret mere, så betjentene får en bedre vejledning om, hvornår det er hensigtsmæssigt at trykke på knapperne og træde på speederen eller dreje på gashåndtaget.

Præhospital

Redder fyret efter unødvendig udrykningskørsel

En 28-årig Falck-redder fra Slagelse er blevet afskediget. Efter en patientkørsel til København kørte han med høj hastighed og blå blink for at nå hjem til Slagelse til fyraften, skriver Ekstra Bladet. En sygeplejerske var også med i ambulancen, og hun brød sig ikke om redderens metoder til at komme hurtigere hjem. Hun klagede til Falck, som altså nu har fyret redderen.

Autohjælp

Dansk Autohjælp bruger blå blink for ofte

Udrykningskøretøjer fra Dansk Autohjælp bruger det blå blink alt for ofte, og det skal der ændres på. Sådan lyder meldingen fra Aalborg Politi, der har bedt Vejdirektoratet om gøre noget ved problemet. Dansk Autohjælp har i lighed med Falck fået tilladelse til udrykningskørsel, og Dansk Autohjælp har selv gjort opmærksom på, at man i en række tilfælde har brugt blå blink og horn, selvom opgaverne slet ikke kræver udrykning – for eksempel når døde dyr skal fjernes fra vejbanen.

Præhospital

Stadig problemer med udrykningstilladelser

Indehaveren af det lille redningsselskab Ambulix føler afmagt. For anden gang inden for et år har han måttet vente fem måneder på at Rigspolitiet behandlede en ansøgning om udrykningstilladelse. “Det er klart konkurrenceforvridende, vores største konkurrent skal jo ikke spørge nogen om lov, de kan bare indregistrere udrykningskøretøjer, som det passer dem”, siger ambulanceinspektør Henrik Henriksen, Ambulix, til TV2/Øst.

Foto: Rigspolitiet
Brandvæsen

Fartbøde-sag vækker opsigt hos brandfolk

En aalborgensisk betjent slap for en fartbøde, fordi hans chef bad ham om at skynde sig. Det har vakt opsigt hos en gruppe brandfolk i Otterup, der i 2002 fik en bøde, fordi de kørte for stærkt, da alarmen gik. I sagen fra Otterup fandt domsmandsretten ingen formildende omstændigheder – færdselsloven var blevet overtrådt, selv om de tre brandmænd var blevet blitzet, da de var på vej til brandstationen, efter at brandalarmen havde lydt.

Foto: Rigspolitiet
Brandvæsen

Indsatsleder slap med advarsel

En indsatsleder fra Egebjerg Kommune på Sydfyn slipper med en advarsel, efter at han i forsommeren kørte over en jernbaneoverskæring, hvor bommene var nede. Også chaufføren på et slukningskøretøj fra Falck slipper med en advarsel, idet politiets vurdering er, at han var i god tro, da han kørte over baneoverskæringen umiddelbart efter indsatslederen.

Politi

Lettere for små redningskorps at få udrykningstilladelse

Der er udsigt til, at det bliver lettere for de mindre redningskorps at få udrykningstilladelse til ambulancer og brandkøretøjer. Mens Falck og Dansk Autohjælp har generelle udrykningstilladelser, skal de mindre redningskorps som f.eks. Ambulix i Sorø søge om individuel tilladelse til hvert enkelt køretøj, og på grund af en lang ekspeditionstid kan det forsinke indsættelsen af nye køretøjer med op til fem måneder. Men nu er Rigspolitiet snart klar med en løsning, som justitsminister Lene Espersen skal tage stilling til.

Brandvæsen

Ulovlige parkeringer forsinker brandvæsenet

Et stigende antal biler og hensynsløs parkering forhindrer brand- og redningskøretøjer i at komme frem i store dele af byen. Københavns Brandvæsen frygter, at det kun er et spørgsmål om tid, før de kaotiske forhold vil koste menneskeliv. Københavns Brandvæsen oplever nemlig gang på gang, at brandkøretøjerne ikke kan komme frem i sidegaderne, fordi folk parkerer skævt, ulovligt eller dør om dør i to rækker.

Brandvæsen

Lovændring på vej: Ulvehylet bliver tilladt

Færdselsstyrelsen har efter aftale med Justitsministeriet sendt et forslag i høring om brug af det såkaldte ulvehyl som udrykningshorn. Forslaget går ud på at tillade montering af en tredje type udrykningshorn samt tillade frit valg mellem de tre udrykningshorn i forbindelse med udrykningskørsel. I 2001 blev der foretaget en høring om ændring af udrykningsbekendtgørelsen. Dengang blev der fra adskillige sider fremsat ønske om, at ulvehylet blev tilladt som udrykningshorn.