Brandvæsen

Holdledere må gerne køre med udrykning til brandstationen

Det er ikke i strid med udrykningsbekendtgørelsen, hvis en deltidsansat holdleder kører udrykningskørsel fra sin arbejdsplads til brandstationen for at bemande et slukningskøretøj. Men udrykningen må ikke foregå i holdlederens privatbil – holdlederen skal have stillet et udrykningskøretøj til rådighed. Det slår Justitsministeriet fast, men Beredskabsstyrelsen synes ikke, at det er en god ide at lade holdledere – eller for den sags skyld brandfolk – køre med udrykning til brandstationen.

Brandvæsen

Parkerede biler stoppede brandudrykning

En brandudrykning i Holbæk udviklede sig søndag eftermiddag noget dramatisk. Parkerede biler på begge sider af en villavej gjorde det nemlig umuligt for brandkøretøjerne at nå frem til brandstedet. Brandvæsenets første forsøg på at komme igennem resulterede i ridsede biler, men til sidst måtte brandfolkene lade køretøjerne holde med sirenen i gang, indtil beboerne kom ud og flyttede deres biler.

Autohjælp

Her er de 72 firmaer med udrykningstilladelse i 2012

At firmaer som Falck, Dansk Autohjælp, Samsø Redningskorps og for den sags skyld Billund Lufthavn har udrykningstilladelse kommer næppe bag på nogen. Men faktisk er der i dag 72 danske firmaer, som har tilladelse til at indregistrere deres køretøjer som udrykningskøretøjer, og på listen finder man også mere uventede navne som Gummiværkstedet, Team Helledie, Hammers Autoopretning og Nygaards Turist- og Minibusser.

Brandvæsen

Skadeservicefirma frifundet for ulovlig udrykningskørsel

Skadeservicefirmaet Nordic Industri- og Skadeservice kørte ikke ulovlig udrykningskørsel i forbindelse med en trafikulykke i maj sidste år. Det har byretten i Esbjerg i dag fastslået i en dom, der frifinder skadeservicefirmaet for den tiltale, som politiet havde rejst med påstand om en bøde på op til 10.000 kr. Nordic Industri- og Skadeservice mener, at der var tale om en bevidst urigtig anmeldelse fra en af selskabets konkurrenter, Michael K. Sørensen, der udover at være medejer af Responce også ejer firmaet MEKS, der bl.a. udfører afspærringsopgaver med tavlevogn, men Michael K. Sørensen afviser kritikken og mener, at det er et principielt problem, at et skadeservicefirma har udrykningstilladelse – og han mener fortsat, at Nordic Industri- og Skadeservice misbruger deres udrykningstilladelse.

Brandvæsen

Tiltalt for ulovlig udrykningskørsel

Et firma fra Trekantsområdet er blevet tiltalt for ulovlig udrykningskørsel, efter at firmaets direktør i maj sidste år ifølge anklagemyndigheden kørte med blå blink til en opgave, hvor en lastvogn var havareret. Direktøren kørte med en gennemsnitsfart på 145 kilometer i timen, men trods udsagn fra to vidner nægtede han i retten i dag at have kørt med udrykning.

Brandvæsen

Indsatsledere kritiseres for at køre for hurtigt

Det skal gå hurtigt, når brandvæsenets indsatsledere rykker ud, men ifølge Jydske Vestkysten kritiserer flere borgere indsatslederne i Billund Kommune for at køre for hurtigt. “Vi er nogle mennesker, der gang på gang har irriteret os over, at vores beredskabschef i Billund Kommune rykker ud i sådan en fart, at det er livsfarligt for andre mennesker at være i nærheden af ham”, fortæller en borger således til avisen.

Brandvæsen

Deltidsbrandfolk får ikke lov til at køre udrykningskørsel i privatbiler

En mere udbredt – og måske undertiden uberettiget – brug af udrykningssignaler kan tænkes at svække respekten for politiets og brandvæsenets brug af udrykningssignaler, og derfor vil deltidsbrandfolk ikke få lov til at bruge udrykningssignaler på deres privatbiler, når de er på vej til brandstationen for at rykke ud. Det siger justitsminister Brian Mikkelsen (K), efter at Dansk Folkeparti har bedt ham om at tage stilling til spørgsmålet om udrykningskørsel for deltidsbrandfolk.

Brandvæsen

Sorø-brandmand må vente på dom

Et troværdigt vidne mod et måske uprofessionelt udført stykke politiarbejde. Sådan så situationen ud, da brandmand Peter Brinch Finnedal fra Sorø Brandvæsen torsdag klokken 10.35 forlod retten i Slagelse. Han troede, han ville træde ud af lokalet med en afgørelse på den sag, der har hængt over hans hoved siden den 8. maj 2006: Den dag, han forulykkede i Sorø med en tankvogn under udrykning. Men bødesagen om overtrædelse af færdelsloven blev udskudt på grund af manglende tid.