Foto: Rigspolitiet
Politi

Politiets 112-operatører på efteruddannelse

I løbet af 2014 skal operatørerne på politiets alarmcentraler i Slagelse og Aarhus på efteruddannelse. Det skal de, fordi de skal være fuldstændig opdateret med den nyeste viden om 112-systemerne. Operatørerne er første led i alarmeringskæden, og deres viden om systemerne er altafgørende for den videre håndtering af en ulykke.

Brandvæsen

Afviser at øvelse gav problemer for alarmcentral

Det var ikke korrekt, da BT onsdag skrev, at en stor øvelse i Ballerup førte til, at alarmcentralen i København blev lagt ned på grund af opkald fra bekymrede borgere. Øvelsen førte godt nok til, at en del borgere ringede 112 for at spørge om årsagen til de mange udrykningskøretøjer i området, men alarmcentralen blev på ingen måde overbelastet.

Præhospital

Aarhus-forskere kortlægger den akutte telefonbetjening

Kontakten til sundhedsvæsenet ved akut sygdom starter i de fleste tilfælde med et telefonopkald – til en af landets lægevagter, akuttelefonen 1813 eller 1-1-2. Men faktum er, at vi i dag har meget lidt viden om, hvordan vi i Danmark bedst organiserer den akutte telefonbetjening. Det skal et nyt forskningsprojekt ændre på.

Brandvæsen

Får penge til videreudvikling af 112-app

112-app’en, som blev lanceret i 2013, er allerede blevet downloadet over 400.000 gange. Og nu får parterne bag app’en – Geodatastyrelsen, Rigspolitiet og Københavns Brandvæsen – yderligere midler til at videreudvikle app’en, så den kan hjælpe endnu flere med at få hurtig hjælp i nødsituationer.

Politi

Myndigheder: Alle skal have lige adgang til 112-hjælp

Region Hovedstadens akutberedskab, Københavns Brandvæsen og Rigspolitiet går nu i tættere dialog om borgernes adgang til 112. Der må ikke herske tvivl om, at der er lighed for alle borgere, lyder meldingen. Det sker efter at flere organisationer har kritiseret alarmcentralen og politiet for at nægte at sende hjælp til hjemløse, når de er syge.

Politi

Situationen på alarmcentralerne er atter normal

Efter en eftermiddag og aften, hvor det på grund af 112-opkald om stormskader har været næsten umuligt at komme igennem til landets alarmcentraler, er situationen nu atter normaliseret. Sidst på eftermiddagen måtte Rigspolitiet ellers udsende en beredskabsmeddelelse, der indtrængende opfordrede borgerne til kun at ringe 112, hvis der var tale om akutte tilfælde.

Foto: Rigspolitiet
Politi

Alarmcentral glemte opkald fra forulykket mand i 42 timer

I 42 timer lå en 41-årig parkinson-patient hjælpeløs efter at være væltet på sin cykel. Umiddelbart efter ulykken havde han ellers ringet 112 og talt med en alarmoperatør på politiets alarmcentral i Slagelse, men alarmoperatøren havde svært ved at forstå den 41-årige og kunne ikke se, præcis hvor han befandt sig. Derfor blev han bedt om at afbryde opkaldet og i stedet ringe op fra den særlige 112-app, som kan videregive en præcis position. Men i mellemtiden løb hans telefon tør for strøm, så han ringede aldrig igen – og på alarmcentralen blev opkaldet glemt. Først efter 42 timer blev han fundet af en politihund, efter at han var meldt savnet.